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Huilquilemu Series: Huilquilemu, Mapuche word derived from wilki: thrush and lemu: forest; is part of Borderland Chile iconography where the general theme is centred in Chilean landscape morphology as a vehicle of understanding from an organic point of view, the “exoticism” of the new world which was originally described by German naturalist, Alexander von Humboldt and romantic painter Johann Moritz Rugendas in the 19th century.
The images in reference relate to southern Chile native trees such as the Chilean Oak, Arrayán, Araucaria and Coihue have been purposely intertwined in order to insinuate silhouette pattern landmarks which have been dominating until present time. Although substantial changes have taken place since 19th century exploration, a sense of nostalgia lingers to a unique emplacement which identifies a particular and remote geography.
In addition to native flora, the overall composition has been embellished by outstanding sights which define the singularity of an overt volcanic landscape represented by the “Villarrica” active volcano and dramatic water falls such as the “Lions falls” in the nearby rain forest.
From a formal point of view, the crossroads created between traditional continuous tone printmaking and second generation digital painting brings about the pinnacle of graphic language which coincidently in these specific compositions is represented by a panicle flower like clusters where movement and line is constantly regenerating.
Serie Huilquilemu: Huilquilemu, término mapuche proveniente de las palabras wilki: zorzal y lemu: bosque, es parte de una iconografía de la serie Chile Tierra de la Frontera. La temática general se centra en la morfología del paisaje chileno como un vehículo para entender desde un punto de vista orgánico, el “exotismo” del nuevo mundo, así como fue planteado originalmente por el naturista Alexander von Humboldt y el pintor romántico Juan Mauricio Rugendas en el siglo XIX.
Las imágenes exhibidas tienen referencia con árboles nativos chilenos como sería el caso del roble chileno, arrayán, araucaria y coihue que han sido intencionalmente entrelazados con el objetivo de insinuar siluetas que han marcado y caracterizado un paisaje hasta nuestros días. Pese a que cambios substanciales se han producido desde las primeras exploraciones del siglo XIX, un sentido de nostalgia desprende este emplazamiento único que identifica una remota y particular geografía.
Sumado a la flora nativa, la composición general ha sido embelezada con vistas notables que definen la singularidad de un paisaje volcánico exuberante representado por el volcán activo Villarrica y dramáticas cascadas de agua como el salto del León ubicado en los bosques aledaños.
Desde un punto de vista formal, la encrucijada entre un grabado tradicional de tono continuo y una pintura digital con imágenes de segunda generación, crean un pináculo del lenguaje gráfico donde coincidentemente se produce una “panícula floral” caracterizada por un movimiento y línea que se regeneran continuamente.
Medium: Giclee / 7 colour / Matte Black / UV Ultra Chrome ink
Paper: Epson Professional Textured Fine Art Paper / 100% rag
Size: 116cm x 112cm
Edition: 50 / print includes authenticity certificate
Marks: edition number, title, artist chop and signature
Date: 2007
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